https://elevator19.nlhttps://elevator19.nl/wp-content/themes/e19

Wie het weet mag het zeggen!

10 juni 2023

Onder de goede inzenders verloten we pakketje Graanzuigerbier.


Eind mei hebben we de ketel in stapjes op de volle druk gebracht. 8 Bar of Kg zo je wilt.

Alle systemen functioneren naar behoren. De laagwater beveiliging, de pressostaten (regelen niet alleen de maximale druk in de ketel maar ook het kunnen inschakelen van ‘de grote vlam’ bij het bereiken van minimaal 3,5 Bar) .

Brander ingeschakeld.


Kleine lekkages troffen we aan bij de koelwaterleiding van de condensor en een enkele afsluiter aan de ketel laat “ietsje” door. De in een eerder genoemd stukje genoemde lekkages Bij de stoomlieren zijn verholpen door de te harde pakking (gebruikt op niet meer 100% vlakke ondergrond) te vervangen door zachtere pakking. Dus de boel uit elkaar, nieuwe pakkingen selecteren en kopen, maat maken en monteren. Onderdeks ook het nodige “touch up” schilderwerk wat Jan met verve uitvoert.

Jan aan het schildere en Frank is met de condensorpomp bezig.


De compressor is van boord en wordt gerenoveerd bij Firma Kaeser (Borne OV)
en zal eerdaags gereed zijn om terug aan boord te kunnen plaatsen.


8 Kg druk, wat doe je daar mee?
Nou, bijvoorbeeld heel voorzichtig wat stoom toelaten in het mantelstoom
circuit, waarmee de massa ijzer van de machine (cilinders, zuigers,
stoomschuiven, e.d.) wordt opgewarmd om condensatie van de stoom in een
relatief koude omgeving te voorkomen. Water in een stoommachine? Dat wil je
niet. Maar stoom wel!
En daar doet zich een raadsel voor. De stoom gaat er wel in maar komt er niet
uit! Wat kan daar in hemelsnaam de oorzaak van zijn? We piekeren ons suf,
maken van alles en nog open om meter voor meter leidingen te controleren op
verstoppingen, hebben aftapkranen gedemonteerd en nagekeken.
We staan voor een ECHT raadsel.
Tijdens het verblijf in Franeker was de stoommachine ingepakt in een grote doos
van chipwoodplaten en is er door niemand iets aan de machine of leidingen
veranderd. Zaterdag 10 juni opnieuw geprobeerd in de constructie te kijken. We
schakelden zelfs een endoscoopcamera in en hebben het cilinderdeksel van de
lage druk gelicht om te zien hoe eventuele verbindingen zouden kunnen lopen
tussen mantelstoom en buitenwereld. We zijn helaas niets wijzer geworden.
Het raadsel weet voorlopig van geen wijken. Hierbij wat foto’s van de speurtocht.

Deksel van de lage druk cylinder lichten om te kunnen kijken of er een blokkade te zien is…. Helaas!

Tot slot nog wat mooie foto’s.

De elevator in de ochtendzon.
De Leuvehaven vanuit het Kraaienest. (27 meter hoog)
De Leuvehaven vanuit het Kraaienest. (27 meter hoog)
De Leuvehaven vanuit het Kraaienest. (27 meter hoog)