Na de feestelijkheden van 19 april (afronding restauratie) is het aan de bemanning om de draad terug op te pakken waar zij deze, eerder, moesten neerleggen in afwachting van de uitvoering van de werkzaamheden. Onze aandacht is vanzelfsprekend eerst en vooral gericht op de stoomketel en de hoofdstoommachine. Wat moet er gebeuren voordat we……………….
Gestaag werken we een flinke lijst met aandachtpunten af.
Allereerst is daar het terug in bedrijf krijgen van de branders op de stoomketel. NC Engineering® heeft hier prima werk geleverd. Door kosteloos de branders te reviseren maar aansluitend ook het herstellen en veilig maken van de bedieningskast van het brander bedrijf uit te voeren. De inhoud van deze kast is met behoud van het historische beeld geheel vervangen en voldoet nu aan de hedendaagse veiligheidsnormen. Kost wat, hebbie wat!
Daar op volgend moeten de ‘pressostaten’, drukregelaars die bepalen of de branders aan- of uitgaan bij een vooraf ingestelde stoomdruk. Vervolgens aandacht voor de afstelling van de peilglazen en het juiste niveau van het ketelwater (spuien) en dan…… de fik er in.
Intussen is in de verblijven ook activiteit. De timmerman heeft de laatste klusjes afgemaakt waarna we kunnen starten met herinrichten. De plaatjes spreken voor zich.
Woensdag 10 mei werdt er tot 2 Bar druk gestookt met alle afsluiters dicht, zaterdag 13 mei tot 3 Bar met de afsluiters naar de ‘verbruikers’ (de stoomlieren) open. Tot ieders grote opluchting zien we geen lekkage bij de afsluiters op de keteldome en nergens in de leidingen. Wel kleine lekkages bij en in de lieren. Deze zijn een volgende werkdag eenvoudig te verhelpen.
In de machinekamer zijn de nieuwe gereedschap borden aangebracht en klaar om te worden ingericht. In week 21 start het werk in het voormalige bemanningsverblijf, de voorbereidingen op de publiekspresentatie.
Een uitdaging vormt het naar buiten brengen van de compressor. Deze heeft dringend groot onderhoud nodig en moet daarvoor naar Borne (Achterhoek) waar firma Kaeser is gevestigd. Deze firma gaat tegen materiaalkosten de compressor reviseren.
Het ding is echter lomp en zwaar en staat op een weinig “handige” plaats in de machinekamertop. Maar met kunst en vliegwerk en vele takel hulpwerktuigen lukt het.
Reikhalzend kijken we uit naar het moment dat de hoofdstoommachine in bedrijf kan. De smering van de hoofdlagers van de krukas is klaar, de smeerolietoestellen aangesloten en beproefd. Wordt Vervolgd!