https://elevator19.nlhttps://elevator19.nl/wp-content/themes/e19

Overzicht van seizoen 2025

22 september 2025

Op de evenementenrol voor dit jaar stonden Vlaardingen, Antwerpen en de WereldHavenDagen.

Vlaardingen

‘sHaring the City’ in Vlaardingen is het haringfeest in een nieuw jasje. Het evenement zorgt voor de heen- en terugreis. Als vanzelfsprekend nemen wij aan dat het de bedoeling is dat de installatie onder stoom is. Dus een week van te voren gestart met warm maken en later doorstoken tot 5 Kg druk. Een sleepboot en een duwboot brengen ons naar de buitenhaven. De gedachte ligplaats, nabij de Pelmolen blijkt gewijzigd in de Oost Havenkade, geen verslechtering. Helaas is er geen ontvangstcomite om met ons de details (van hoe laat tot hoe laat draaien we, elektra?) door te nemen. De stoomketel staat op 8 Kg en we zouden de hoofdmachine kunnen laten draaien maar………… De hoofdmachine blijft stil. Op zaterdag draaien we wel en ontvangen plm 800 bezoekers. De terugreis verloopt zonder noemenswaardige problemen.

Foto: Bastiaan van der Sluijs

Antwerpen

Er zijn ingrijpende stremmingen van sluizen, bruggen en vaarwegen waardoor wij de gewenste ligplaats niet kunnen bereiken. Eerder is gebleken dat aanmeren in de het Bonapartedok naast het Museum aan de Stroom ideaal is. Daar trokken we bij een vorig bezoek in enkele weken 5000 bezoekers. Helaas stelt de stad dat deze ligplaats niet langer beschikbaar is, het dok is openlucht zwembad geworden. Onduidelijk is en blijft wat de stad Antwerpen wanneer gaat realiseren en wat daarvan de gevolgen zijn voor de contractuele verplichting die beide musea aangingen om de Stadsgraanzuiger 19 jaarlijks in Antwerpen te doen verblijven.

Foto: Martin Ferket

WereldHavenDagen

Het museum is gevraagd of de elevator beschikbaar is om deel te nemen aan de ‘innovatiekade’. We overleggen met het museum over de voorwaarden. Na veel vijven en zessen wordt duidelijk dat we aan een groot ponton tegenover hotel New York komen te liggen. Een top plek in onze ogen. VKV sleepdienst verzorgt het korte ritje naar het Koninginnehoofd. 

Foto: Bastiaan van der Sluijs

Daar aangekomen ligt de walstroom klaar en ligt de veter ‘naadloos’ tegen het ponton, waardoor we geen maatregelen voor het getij hoeven nemen. Het is schitterend weer en verspreid over de vrijdag, zaterdag en zondag ontvangen we bijna 3400 bezoekers. Een pracht resultaat. Maandagmorgen staat de terugreis gepland met de passage van de Erasmusbrug om 10:00 uur. De boten zijn er op tijd, vastmaken en gaan. Liggen we voor brug is de mededeling: GESTREMD tot vrijdag 12 september 17:00 uur. OEI hier heeft iemand een foutje gemaakt. Wat nu? Na overleg met het Haven Coordinatie Centrum (HCC) en de slepers is het besluit om de veter tijdelijk te meren aan een binnenvaartsteiger in de Maashaven. Dan hebben we geen last van eb & vloed en is er walstroom. Na ruim veertig jaar ligt er weer een elevator in de Maashaven en wel recht tegenover de Meelfabriek der Nederlandse Bakkerijen (MENEBA tegenwoordig Dossche Mills) Rijst de vraag: wie regelt de terugreis?

Foto: Leen van Mourick

Zaterdagmorgen 13 september zijn er boten en is de draai van de Erasmusbrug  aangevraagd. We blijken niet het enige vaartuig te zijn en sluiten achteraan de rij van vijf grote schepen aan. Daardoor staat de brug ruim langer open dan normaal en wie staat er in de file voor de geopende brug? Juist, de man van het HCC die de reis regelde. Half drie ligt de veter op haar vaste ligplaats…

Stichting Rotterdamse Graanelevator