De nieuwjaars kriebels zijn voorbij en de dagen worden weer langer. Aan boord wordt druk gewerkt om de installaties komend seizoen tip top te kunnen laten draaien. Wat houdt ons bezig?
De ketel is van binnen grondig schoon gemaakt. Door het gebruik van tannine was er aardig wat roest en aanslag los gekomen, deze moest worden weg gehaald. Een aardige klus, maar gereed. Het onderste mangatdeksel kan dicht en eind februari zal de ketel gevuld worden.
Daarna wordt de ketel rustig opgestookt en kunnen we proefdraaien met de stoommachine.
De elektrische koelwaterpomp van de condensor is volledig gedemonteerd geweest na de ‘warmloper’ in Antwerpen eind vorig seizoen. Motor en pomp zijn teruggeplaatst, aangesloten en werkt naar behoren.
De koelwatermotor heeft twee uur belast gedraaid en de temperatuur ligt rond de 38 graden gemeten op het voorste lager van de motor.
Langzamerhand komt het, in het museumdepot opgeslagen interieur weer aan boord en krijgt opnieuw een plek. Daarmee keert ook de gezelligheid terug aan boord.
KOMT U ONS TEAM VERSTERKEN?
Heb je op woensdag of zaterdag een paar uur tijd over en vind je het leuk om ons team te komen versterken? Kom dan eens langs om zelf te ervaren dat wij een uniek museumvaartuig in werkende staat houden en beheren. We zijn een gedreven groep vrijwilligers en sommigen zijn al ruim 35 jaar actief, maar we kunnen wel wat extra handen gebruiken. De werkzaamheden varieren van sleutelen in de machinekamer, bijhouden van beschadigd verfwerk, ook aan dek en in de toren zijn er regelmatig werkzaamheden te verrichten. Daarnaast vertellen wij het verhaal van de elevatoren in de Rotterdamse en Antwerpse havens. Ervaring is niet nodig.
Lijkt het je wat? Op onze site https://elevator19.nl kunt u meer info vinden of het contactformulier invullen https://elevator19.nl/contact/ Of kom gewoon langs!