https://elevator19.nlhttps://elevator19.nl/wp-content/themes/e19

De laatste loodjes…….
Wegen erg zwaar!


Wat zouden wij graag de boel weer op orde hebben. Iedereen van boord behalve de bemanning. Ons tijdelijke onderkomen op stoombok Simson verlaten en de prachtig opgeknapte, onderdekse, woning weer ‘de onze maken’. Maar………
Voorbije weken is er weer van alles en nog wat afgemaakt, bedacht, ontwikkelt en in gang gezet maar oh, oh, oh wat duurt het alles bij elkaar lang.


Alle begrip voor Anne (schilder) die de wanden van de woning opnieuw heeft “gehout”, de plafonds en vloeren geschilderd onder soms barre omstandigheden.
Hoge luchtvochtigheid en lage temperaturen zijn zeker niet ideaal voor de verwerking van water gedragen lakken. Maar het resultaat mag er zijn.
Het timmerwerk is afgerond wat tot fraaie resultaten heeft geleid.
Tegelijkertijd maakten anderen de DWL voorziening af, vernieuwden de vuilwaterafvoer, brachten de ventilatie in de douche aan enzovoorts.


In de machinekamer (MK) kregen we tijdens het ‘inregelen’ een 1 e indruk van wat LED verlichting allemaal kan. Ieder mag er van vinden wat hem/haar past.


Intussen wachten we op de terugkeer van de brander besturingskast. Deze is door Harry van Zuthem (NC Engineering) onder handen genomen en keert hopelijk snel terug aan boord. Zodra de branders op de kast zijn aangesloten kan de werking van de branders getest worden. Gaat dat goed? Dan kan de vlam in de ketel en een beetje druk worden opgebouwd. Druk die nodig is om de nieuw aangelegde leidingen en gereviseerde afsluiters te kunnen beproeven. Wij zijn benieuwd of de op de ketel toegepaste (harde) pakking, die Fa. Jonker heeft
gebruikt bij de montage van alle op de dôme aanwezige afsluiters voldoende afdicht.

Bij diezelfde actie zijn ook de peiltoestellen door hen opgeknapt. Helaas ontdekten onze machinisten meerdere ongeregeldheden. Deze zijn gemeld en herkend en Jonker corrigeert dan ook het euvel.


In de MK wordt ook gewerkt aan het verven van pompen, fundaties en andere onderdelen.

Omdat de hoofd stoommachine tijdens het verblijf bij Scheepswerf Talsma (Franeker) verstopt was in een grote houten kist om schade als gevolg slijpen, schuren en lassen te minimaliseren zijn diverse onderdelen nu aan een schilderbeurt toe. De in Bremen gereviseerde smeerolietoestellen zijn teruggeplaatst op hun sokkels. Op korte termijn volgt dan het opnieuw aansluiten van de 27 olieleidingen.


Een mooi moment is de terugkeer van de druk- en vacuummeters op de borden aan de hoofdmachine.


Leuk te vermelden is dat we in gesprek zijn gekomen met Kaeser Compressoren over de vervanging of reparatie van onze Kaeser SK. Deze is 30 jaar oud en verdient onderhoud. Gaan we repareren of vervangen? In overleg met de mensen van Kaeser rolde er uit dat zij deze machine willen reviseren zonder
arbeidskosten in rekening te brengen. Leerling mecaniciens zullen, onder deskundig toezicht, onze compressor een 2e leven geven.

Tegelijk loopt het voorbereiden van het ICT netwerk aan boord. Dit netwerk moet meerdere doelen dienen:

  1. de boot beveiligen tegen onheil (brand, lekkage, morsing)
  2. toezicht door publieksmedewerkers op een ‘veilig bezoek’
  3. monitoring functioneren nieuwe elektrische installatie
  4. stabiel netwerk om tijdens reizen of op afwijkende locatie een goede live stream te kunnen opzetten.

Tot zover weer!