https://elevator19.nlhttps://elevator19.nl/wp-content/themes/e19

Dit omvangrijke project nadert haar voltooiing!

9 maart 2023


In april 2023 komt er, officieel, een einde aan het restauratieproces.
Het mag niet verbazen dat wij staan te trappelen om de ketel op te stoken, de
stoommachine weer in bedrijf te zien en de vacuümpompen te horen zuchten.
Onder de bemanning stijgt de spanning; doet ‘ie het of doet ‘ie het niet?
Een uitgebreide beschrijving van wat er is uitgevoerd voegen later dit voorjaar
toe. Nu beperken we ons tot een frequente korte update.

24 februari vierde wij de 88 e verjaardag van Frans, onze hoofdmachinist,
gefeliciteerd en dank voor je 31 jaren van toewijding en inspanning voor het
behoud van de 19!

Frans in gesprek met collega Pim.


Waar zijn we mee bezig?


Ketelruim
De ketel hebben we moeten leegpompen omdat er diverse, gereviseerde,
afsluiters lekken. Oorzaak? Gebruik van te harde pakkingen en onzorgvuldige
montage door derden. Ook de ketelvoeding leidingen vertonen lekkage die
verholpen moeten worden.

Klepkastafsluiter op de ketel.


De elektrische besturing van de oliebranders op de stoomketel bleek, toen we
wilden gaan aansluiten en inregelen, niet op orde. De besturingskast is nu bij Fa.
NC Engineering in Den Haag om te worden nagelopen en aangepast aan de
moderne tijd maar met zoveel mogelijk behoud van de originaliteit.

Brander bedieningskast.


Machinekamer
Naast schoonmaken, poetsen en opruimen hebben we ook hier moeten sleutelen
aan leidingen. Oude flenzen zijn niet meer geheel vlak, staat er dan een beetje
spanning op een leiding is een gewone pakking niet meer genoeg om lekkage te
voorkomen. Demonteren dus, pakkingvlakken opzuiveren en zachtere pakking
gebruiken.

Leidingen passend maken.


Onder vloer plaatsten we een kunststof tank waarin we tijdens de bedrijfsuren
lekwater met smeerolie opvangen. Dit mengsel komt van de hoofdstoommachine
en is lek- en condenswater met olie. Idee is deze vloeistof door de slobberboot,
eenmaal per seizoen, te laten ophalen voor milieuverantwoorde verwerking.
Elektra.
Aan het elektriciteitsnetwerk wordt volop gewerkt door Fa. van Stappen & Cada
(Antwerpen) Eerder al vervingen zij alle bedrading aan boord. Nu concentreert
men zich op:
 Aanpassen, uitbreiden waar nodig en afmonteren in de woning
 voorzieningen treffen voor de publiekspresentaties
 aanleg accentverlichting onderdeks en buitenom


Schipperswoning.
Ook hier veel activiteit!
Er is en wordt druk gezaagd en getimmerd, geschuurd en geverfd. De plafonds
zijn nu bekleed met kraaldelen, kleur roomwit, wanden en deuren, waar nodig
hersteld in oude luister, zijn gehout en de vloeren geschuurd, kleur
ossenbloedrood. Het keukenblok (1927) is aangepast aan de nieuwe functie en
voorzien van een prachtig Terrazzo blad.

Achterpiek
In deze onderdekse ruimte bevindt zich de boiler, DWL tank, hydrofoor,
vuilwaterafvoer en ons magazijn. Druk zijn we met uitzoeken en verplaatsen van
kubieke meters aan spullen: gereedschap, onderdelen, verfwaren, interieurdelen,
reservedelen et cetera. Het moet allemaal terug aan boord.


Overig.
Gestaag druppelen de bestellingen binnen van diverse uitrustingsstukken:
 sleutelgereedschappen
 accu gereedschap
 persluchtslangen en toebehoren.
Mooi nieuw spul! Wij zijn er blij mee.


Duiven.
Niet blij zijn we met de blijvende overlast van de stadsduiven. Ondanks
duifwerende roofvogelvlieger wordt er hier en daar genesteld. Ronduit vervelend
is dat de duiven zich ook toegang hebben weten te verschaffen tot de
weegkamer. Een smerige bende is het resultaat.

Tot zover..