NOS Nieuws - 30 augustus 2023
Het Maritiem Museum Rotterdam heeft een bijna 100-jarige stadsgraanzuiger aangekocht en laten restaureren. De zuiger werd tot in de jaren 80 gebruikt om de schepen in de haven te lossen. Het vaartuig wordt bediend door vrijwilligers.
Lees verder op de website van NOS NieuwsOmrop Fryslân - 24 januari 2022
Op de werf van Jelle Talsma in Franeker wordt op dit moment nog gewerkt aan de renovatie van één van de bekendste schepen van Rotterdam. Het gaat om de Stadsgraanzuiger 19. In mei kwam hij op de werf voor een grote opknapbeurt.
Lees verder op de website van Omrop FryslânRijnmond.nl - 25 juli 2021
De grootscheepse restauratie aan elevator 19 is begonnen. Jarenlang was deze 27 meter hoge graanzuiger te bewonderen in de buitencollectie van het Maritiem Museum. Nu wordt op een scheepswerf in Franeker geprobeerd dit belangrijke stuk uit de maritieme geschiedenis weer in ere te herstellen.
Lees verder op de website van Rijnmond.nlDe Scheepvaartkrant - 14 mei 2021
‘s Werelds laatste werkende Stoom elevator is gisteren vertrokken uit de Maritiem Museum Haven in Rotterdam. Elevator 19 gaat voor een grootscheepse restauratie naar werf Talsma in Friesland. Daar wordt deze elevator in prachtige staat teruggebracht. De reis duurt enkele dagen en is live te volgen op maritiemmuseum.nl.
Kijk hieronder hoe de elevator bij Talsma in Franeker uit het water getild wordt. (Beeld Maritiem Museum)
Lees verder op de website van De ScheepvaartkrantOmrop Fryslân - 14 mei 2021
Elevator 19′ is de laatste nog werkende graanzuiger in Europa en deze bijzondere overslagmachine wordt de komende maanden in Franeker gerestaureerd. Vrijdag wordt de machine uit 1927 overgebracht van het Maritiem Museum in Rotterdam naar de werf van Talsma Shipyard in Franeker
Lees verder op de website van Omrop FryslânRijnmond.nl - 12 mei 2021
De laatste op stoom werkende graanzuiger ter wereld vertrekt woensdag uit de Maritiem Museum Haven in Rotterdam. Elevator 19 gaat voor een grootscheepse restauratie naar werf Talsma in Friesland. Daarmee blijft een belangrijk stuk uit de maritieme geschiedenis van de Rotterdamse en Antwerpse havens behouden.
Lees verder op de website van Rijnmond.nl